Vi träffade Sara Färlin Tynelius för att få en inblick i hennes innovativa verksamhet. Tio minuters bilväg från Sjöbo centrum ligger Snogeholm och Elsekjells mejeri. Yoghurten som produceras här säljs bland annat på Smakbruket, Ingelsta kalkon,Talldungens gårdshotell i Brösarps backar och på flera andra håll  i Sydöstra Skåne. Den säljs även i såväl Köpenhamn som Stockholm. Sedan de första yoghurtarna levererades under november 2015 har verksamheten fortsatt i en innovativ riktning framåt. Senaste i raden av innovativa idéer är en “Yoghurtcorner” längs vägen i Snogeholm. “Vår ”Yoghurtcorner” skapar en möjlighet för oss att sälja yoghurt längs vägen genom swishbetalning. Det är ju en väldigt enkel idé, allt som egentligen behövs från vår del är en kyl. Men det är innovativt och det hjälper vår försäljning.”
Vad var det som fick dig att starta din verksamhet? Inledningsvis såg vi att där fanns en lucka. Idén slog oss när jag bodde i Stockholm och min man i Köpenhamn. Vi kände att det var väldigt svårt att få tag på högkvalitativa produkter. Vi är båda civilingenjörer från andra branscher ursprungligen. Jag jobbade med miljöfrågor inom skogsindustrin och min man arbetar fortfarande på Lantmännen. Är man intresserad och ser att ett behov finns är man nästan skyldig sig själv att prova. Sen är det ju inte det enklaste som finns att inte komma från branschen man ger sig in i, men samtidigt kommer man förhoppningsvis in med nya perspektiv. Man måste ju inte precis göra som alla andra.
Vad var verksamhets störta utmaning i uppstarten? Det är ju ingenting som är omöjligt att lösa, men man inser att där är mycket kunskap som måste förädlas och fördjupas. Jag själv läste bland annat en vidareutbildning på Lunds tekniska högskola. Ytterligare en utmaning var med de olika specialistmaskinerna, såväl kunskaper om dem som möjligheten att införskaffa dem. Man kör ju inte direkt och handlar dem i närmsta affär. När vi inledde verksamheten märkte vi ganska tidigt att branschen var väldigt välkomnande. Man kände en glädje och uppskattning att vi vågade prova nya saker.
Yoghurtcorner   “Man måste ju inte precis göra som alla andra.”
Vad är det som gör att din verksamhet är framgångsrik? Människor är genuint intresserade av bra produkter och det är fortfarande en utmaning att få tag i bra saker. Stor del av syrade produkter är ju faktiskt importerade och många är medvetna och har kunskap om att vi har mycket bättre djurhållning i Sverige. Jag tror inte intresset funnits på samma sätt för tjugo år sedan.    Hur ser du på verksamhetens framtid? Vi har möjlighet att kunna utöka vår veckodrift ytterligare. Idag har vi mycket kunder i Skåne, men Stockholm är ju som alla vet större. Vi levererar idag till ett ställe i Stockholm redan, men hade gärna sett att försäljningsplatserna i staden blev fler. Med leveranser på den distansen ser vi gärna att volymerna blir större.
Har du något råd till andra innovatörer? Man får helt enkelt aldrig ge upp. Ibland stannar man upp och tänker att allting är färdigt, men det är aldrig riktigt färdigt. Det kommer många bakslag, det är ofrånkomligt. Det innebär att man får glädja sig åt de många framsteg som man faktiskt gör. Det blir väldigt lätt att man fokuserar på bakslagen, men det är viktigt att glädjas åt varje kund, varje liten framgång.   Viljan att förändra, dra sitt strå till stacken och utmana gamla tankebanor inspirerade oss något oerhört. Vi tackar Sara för innovationsinjektionen och det varma mottagandet!
Är du intresserad av ytterligare information eller kontakt med Elsekjells mejeri? Här hittar ni dem: HemsidaFacebook & besöksadress