Sociala medier är till för att vara sociala och är just därför också ett fantastiskt verktyg för att prata med och lära känna dina kunder. Så hur kan du som företagare på landsbygden använda dig av sociala medier för att göra mer och bättre affärer? Här kommer en övergripande guide för dig som vill vässa din digitala närvaro.
En guide om sociala medier för företagare på landsbygden
Vet ditt varför och vem du är
Först och främst gäller det att du besvarar frågorna: varför du driver ditt företag? Vad är er vision? Vad driver er i ert företagande och vad är er historia? Sociala medier är inte till för att användas som en megafon men för att börja bygga relationer vill vi alla veta vem det är som vi pratar med.
Prata högt om ert syfte, lev efter era värderingar och våga ta ställning för de hjärtefrågor ni brinner för. Inläggen som ni lägger upp och hur ni kommenterar visar vilka ni är. Så vem är du och hur vill du att andra ska lära känna er i sociala medier?
Vem är din målgrupp och vad vill de prata om?
Nästa steg, som är ännu viktigare, är att fundera kring vem din kund är. Vilka människor är det som är intresserade av samma saker som ni? Vilka vill du nå? Gör en analys av din målgrupp och vilka ämnen som är relevanta för dem.
Det är väldigt vanligt att företag använder sociala medier som en slags megafon där man bara säljer eller berättar om det senaste har hänt dem. Men det är det minsta du ska göra. En bra tumregel är att max tjugo procent av det du lägger upp får vara säljande. Resten ska vara värdeskapande, lärorikt, underhållande eller på andra vis givande för de som följer er.
Bygg relationer
En grundtanke både i företagande och sociala medier är att vi måste bli omtyckta för att bli anlitade och att vi hellre anlitar de vi gillar och känner. Därför är det viktigt att bygga relationer i sociala medier. Bjud på din expertkunskap, svara på frågor, berätta anekdoter och exempel från verkligheten och ställ frågor till de ni pratar med.
Tänk kvalitet före kvantitet
Du måste absolut inte bara lägga ut perfekta bilder eller perfekt komponerade texter i sociala medier. Men kvalitet före kvantitet är ofta bättre om du är företagare och välj vilka kanaler du använder med omsorg. Det är bättre att ha två som du kan uppdatera regelbundet med bra innehåll än fem som du knappt uppdaterar alls. Något som leder oss in i nästa punkt som är…
Ha en rimlig publiceringstakt
Som företagare upplevs tid ofta vara en bristvara och därför är det viktigt att du har publiceringstakt som är rimlig och passar in i din kalender. Inspiration är sällan konstant så har du en bra dag med att fota, filma eller skriva: passa på att göra det så mycket som möjligt och bygg ditt egna lilla skafferi med material som du kan portionera ut över tid. Det kommer att göra ditt arbete, framförallt om du schemalägger tid för att arbeta med dina sociala medier.
Var personlig
Att vara personlig och dela med dig av det kunden inte ser annars kanske känns bakvänt eller läskigt som företagare. Men gemene man vill veta vem man pratar med och detsamma gäller sociala medier. Det innebär inte att du måste vara med på varje bild men var med på några, dela med dig av saker som händer i vardagen eller bakom kulisserna och visa vilka ni är som jobbar med detta.
Utnyttja din miljö till din fördel
Finns det något drömmigare än vackra natur- och miljöbilder? Knappast. Bilden av landsbygden är ofta romantiserad så använd din miljö till din fördel. Både i bilder men också i berättelsen om er och varför du har din verksamhet där du har den.
Några som gör detta bra är:
All things green, matkreatören och fotografen Maria Bååth använder sina sociala medier och fantastiska bilder som grund till sin affärsverksamhet och för att visa en alternativ livsstil till den urbana.
Jonna Jinton, bloggaren, fotografen och konstnären som från Norrlands skogar får människor världen över att dagdrömma om ett liv ute i skogen.
Sara Bäckmo med sin blogg Skillnadens trädgård visar inte bara oss i Sverige utan Norden hur vi kan odla utan skapar också en mötesplats om ämnet.
Vad säger du som läser? Använder du dig av sociala medier i ditt företagande idag eller skulle du vilja? Har du några tips eller erfarenheter att dela med dig av?