Vi besökte Mats Rodenstam (Mr Gourmet) på Siriushuset i Ystad. Efter att lämnat restaurangen på Tomelilla golfklubb gick flyttlasset till de fantastiska lokalerna på Stora Norregatan där kärleken för den innovativa och nyskapande matlagningen fortsatte.
Efter en kort rundvandring slog vi oss ner med Mats, en frukostmacka och en kopp kaffe för att få en inblick i hans verksamhet.
Mats Rodenstam har nyligen beviljats innovationscheckar av Vinnova för sin innovativa idé att med animaliskt fett producera kosmetika och sluta ett kretslopp för djuret.
Berätta om din verksamhet?
”Primärt arbetar vi med catering-, fest- och event-verksamhet. Vi har möjlighet att bemanna verksamheten med upp till tjugo medarbetare. Vi går in i vårt tolfte år i dessa lokaler. Vårt fokus och tyngdpunkt är på mat med ett tydligt miljötänk. Det finns en ambition och vilja från vår sida att gästerna inte ska äta samma sak två gånger hos oss. Det ställer i sin tur tydliga krav på vår personal som är utmanande och utvecklande. Många är såklart inte vana att arbeta så sedan tidigare men vår ambition är att alltid ändra menyerna efter råvaror och på det viset använda naturens gåvor baserat på säsong. I slutändan måste du försöka leda och vara nyskapande i allt. Man kan inte bara följa branschens mönster och rytm.”
Vad var verksamhets största utmaning i uppstarten?
”Det var egentligen att hitta en lokal som låg i ett bra och gynnsamt läge rent geografiskt på landsbygden i Sydöstra Skåne. Till slut kom Tomelilla golfklubb upp som en möjlighet. Konkurrenssituationen och det geografiska läget var bra, så vi körde!
Sen finns det en rad mer ”trevliga utmaningar” som att skapa en bra teamkänsla och bygga upp bra relationer med medarbetare. Det viktiga tror jag är att aldrig tillåta sig själv att bli statisk, utan att starta sitt arbete och lära sig och anpassa metoder för verksamheten på vägen.”
Har du tips till andra innovatörer?
”Att behålla drivet och viljan att förändras, oavsett bransch egentligen. Du kan ha återkommande kunder och gäster men att alltid erbjuda dem nya och innovativa grejer. En klädaffär kan inte sälja samma skjortor och kavajer i alla år, utan sortimentet måste återskapas, förändras och utvecklas.”
Du har fått innovationscheckar beviljade av Vinnova. Först och främst, stort grattis! Vad vill du avslöja om idén?
”Tack! Jag har en idé som grundar sig i skapa kosmetika av animaliskt fett och på så vis skapa ett slutet kretslopp för djuret. Det känns spännande och utmanande att försöka sluta en cirkel ett djurs användningsområde. Ett djur rikt på antioxidanter och känslan av att allt kommer till användning. Jag gillar inte ”waste” utan vill tillvarata naturens resurser. Det känns utmanande och innovativt.”
Hur var känslan av få en check beviljad?
”Väldigt roligt. Man får känslan av att man inte är ensam om att tro på idén och det ger såklart kraft. Jag har fått hjälp av er på Innovationscenter för landsbygden att kommunicera med Vinnova vilket hjälpt mig. Det betyder inte att ni skrivit min ansökan, utan att ni pekat riktning och underlättat för mig att förstå vad som krävs och hur jag ska uttrycka mig.
Checken ger mig en sorts prestationskrav som jag trivs med. Man sitter alltid på mycket innovativa tankar och idéer men detta resulterar i att jag måste inleda arbetet och agera. Nu är det upp till mig att sätta igång och redovisa resultat, vilket känns härligt utmanande”.
Vilka utmaningar och lärdomar tar du med dig från arbetet med att få en check beviljad?
”Det viktigaste i mitt tycke är att lyssna hela tiden. Vad transparent i ditt sätt och skriva och våga ställa frågor till personer som kan hjälpa dig. Våga fråga dig själv och beslutsfattarna om det du redan gjort är tillräckligt eller om det behövs ytterligare kompletteringar. Var inte rädd för att kommunicera med den som i slutändan ska läsa och bedöma det. Vad är det egentligen de önskar sig?”
Hur ser den närmsta framtiden ut för din idé, är det något du söker eller behöver hjälp med?
”I nuläget är det förpackningar och marknadsföringsaspekter jag tittar på. Mitt mål är att ha lokala förpackningar gjorda av antingen återvunnet plast eller glas. I mitt arbete vill jag skapa ett kretslopp i allt och produkten ska kännas genuin.”
Är du den lokala producenten som producerar förpackningar i antingen återvunnet glas eller plast som Mats söker?
Hör av dig till Mats:
www.mrgourmet.se/
Mail: INFO@MRGOURMET.SE
Telefon: 0708-134691